Stor oppslutning om viktig undersøkelse

Norges Rytterforbund har de siste par ukene gjennomført en undersøkelse angående kompetansehevende tiltak rettet mot trenere i norsk hestesport. Hensikten med undersøkelsen var å få vurdert kompetansenivået til trenere, og vurdere deres erfaringer og meninger som kan bidra til å forbedre den fremtidige kvaliteten på trenere i hestesporten. Responsen blant de som i dag har en trenerrolle innen sporten var stor – det kom inn godt over 400 svar.

Illustrasjonsfoto: NRYF
av
Rebecca Ballestad-Mender

Ved å gjennomføre kompetansehevende tiltak, bidrar vi til å sikre større kompetanse, trygghet og hestevelferd under trening og konkurranse. Tiltaket skal fungere som et verktøy som kan brukes av trenere for å bedre kunne tilrettelegge for kvalitet i trener-utøverrelasjonen og stimulere behovet for autonomi, tilhørighet og kompetanse hos elevene, med hesten i fokus.

-Vi takker alle de 450 trenerne som svarte på spørreundersøkelsen. Ikke bare fikk vi oversikt over trenere, nivå, kompetanse og etiske mål og verdier hos mange trenere; undersøkelsen skapte også enormt engasjement, og det var en tydelig rød tråd i hva dere ønsker større fokus på i en trenerutdanning, sier Sille Kingsrød-Kristoffersen som har stått bak gjennomføringen av undersøkelsen.

Undersøkelsen viste at det er en gjensidig forståelse av at kompetansehevende tiltak bør inneholde treneres evne til å fokusere på god og etisk håndtering av hesten. Det viste også til et etisk godt grunnlag hos norske trenere, der god trenings- og konkurransekultur står sentralt. Herunder ligger også trenerens evne til å være en god rollemodell der kommunikasjon og tillitt mellom trener og elev er viktig.

-Det er svært positivt å få innblikk i opplevelser og erfaringer fra dere som har svart på undersøkelsen. Det er tydelig at svarene retter en pil mot et tilbud som kan gi økt kompetanse og kunnskap om hvordan trenere kan motivere og veilede til en helhetlig, etisk og bærekraftig treningshverdag for elevene, fastslår Sille.

Et flertall av de som svarte på undersøkelsen er trenere for barn- og unge, og de vektlegger viktigheten av kommunikasjon og veiledning i den retning at hestens ve og vel blir ivaretatt på best mulig måte. Pedagogiske prinsipper og evnen til å reflektere over egen trenerpraksis og treningsledelse står sentralt. Her gjelder også hestens adferd under trening og hvordan rytter påvirker hestens væremåte gjennom ridningen.

På bakgrunn av den kartleggingen som nå har blitt gjort og de tilbakemeldingene som har kommet inn fra respondentene, ønsker Norges Rytterforbund å utarbeide kompetansehevende tilbud til de trenere som måtte ønske å øke sin kunnskap og kompetanse. Målet skal være å øke de pedagogiske ferdighetene for å kunne sikre en helhetlig og langsiktig utvikling av elevene, med god hestevelferd som grunnprinsipp. Undersøkelsen viste en gjensidig forståelse om at god og etisk håndtering av hesten under trening er viktig for trenere i norsk hestesport.