NRYF

Digital tjeneste gjør det umulig å forfalske politiattester

Idretten skal være et trygt sted å høre til. Norges idrettsforbund har derfor i samarbeid med Posten og Digipost utviklet en ny digital tjeneste som vil gjøre innhenting og fremvisning av politiattest både enklere og tryggere.

hest / Norges Rytterforbund
- Vi er sikre på at det vil gi forenkling og økt trygghet for mange, sier Petter-Børre Furberg, konsernsjef i Posten Bring. (Foto:Geir Owe Fredheim / Norges idrettsforbund)
av
Ekstern part

Tekst: Norges idrettsforbund

Den nye politiattesttjenesten skal gjøre barn og unges idrettshverdag tryggere ved at attester som deles digitalt gjennom tjenestens integrasjon med Digipost, vil være umulig å forfalske. Tjenesten, som er gratis for alle idrettslag, vil også forenkle prosessen med å:

  • vurdere hvem som trenger politiattest
  • sende formålsskjema
  • vise frem attestene

Se alt om den nye politiattesttjenesten

Den nye politiattesttjenesten har vært tilgjengelig for idrettslag i Innlandet idrettskrets siden august, som et pilotprosjekt. Fra og med i dag vil tjenesten kunne brukes av alle idrettslag i hele Norge. Erfaringene fra pilotprosjektet har vært positive. Tilbakemeldinger fra idrettslagene i Innlandet har vært viktig for det videre utviklingsarbeidet før tjenesten kunne rulles ut nasjonalt.

Et stort og viktig steg

– Dette er et stort og viktig steg på veien mot å gjøre idretten til et enda tryggere sted å være. Norges idrettsforbund ønsker å takke Posten og Digipost for det gode samarbeidet. Vi er Norges største frivillige organisasjon. Det gir oss handlingsrom og samtidig et stort ansvar for å vise vei. Nå har vi, sammen med Posten og Digipost, gjort et nyskapende arbeid og tatt det ansvaret, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai og fortsetter:

– Når vi i dag lanserer en digital politiattesttjeneste for alle våre idrettslag, legger vi til rette for en enklere og tryggere innhenting og fremvisning av politiattester. Attester som deles digitalt gjennom Digipost, er umulig å forfalske. Vi håper nå at alle våre idrettslag tar tjenesten i bruk – for å sikre at ingen med merknad på sin politiattest får ha ansvar for mindreårige og mennesker med utviklingshemming.

Idrettspresident Zaineb Al-Samarai og justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl under torsdagens lansering av idrettens nye politiattesttjeneste. (Foto: Geir Owe Fredheim / Norges idrettsforbund)

Forenkling og trygghet

Petter-Børre Furberg, konsernsjef i Posten Bring, forteller at de er stolte over å ha utviklet den nye politiattesttjenesten for idretten sammen med Idrettsforbundet.

– Vi er sikre på at det vil gi forenkling og økt trygghet for mange. Digipost Kontroll er en sikker og veldig anvendelig løsning som vi nå skal jobbe for at også andre bransjer og aktører kan benytte for å forenkle sine rutiner for politiattester, sier han.

Idrettspresident Al-Samarai påpeker at arbeidet for en tryggere politiattestordning i idretten ikke stopper her.

– Vi jobber videre med politiets IT-enhet og vil gjøre forbedringer i tjenesten også i tiden fremover. Blant annet jobber vi med å få på plass et helelektronisk formålsskjema. Idretten har gått foran og gjort mye. Nå er det opp til myndighetene å gjøre denne ordningen enda bedre og tryggere. De må raskt utforske handlingsrommet innenfor gjeldende lovverk eller jobbe for en lovendring – slik at idretten kan varsles når noen som allerede har levert politiattest, senere får merknad på den, avslutter Al-Samarai.

Relaterte artikler