Nyheter

Til NM på skinner – i 1989 Publisert: 16.11.2015,  Sist endret: 16.11.2015

Da våre konkurranseryttere dro til stevner i ryttersportens aller tidligste tider, da benyttet de seg ofte av togtransport. I 1989 var de gamle togvognene for hestetransport hugget opp, men så ble det NM i dressur i Bergen…

Dressurutvalget tro til

“Jeg har kjørt ned Måbødalen med hest en gang. Aldri mer”. Slik var det flere som tenkte, og dressurutvalget bestemte seg for hjelpe til. De kontaktet NSB og Det Norske Travselskap som tente på ideen. Med Alf Ulven som hovedansvarlig for utforming av togvogner, ble prosjektet satt i gang. En vogn ble innredet for 5 hester og tre ledsagere. Det var også plass til høy og utstyr, evnt. sulkyer. Hestene hadde  både vanntønne og fôrkrybbe, og via kroker i taket ble det hengt opp høynett. Spiltene var konstruert slik at en skillevegg i midten kunne skyves til siden slik at en henholdsvis to hester kunne leies inn. De to siste måtte rygges på plass. For hestepasserne var det eget oppholdsrom med vinde, sofa, bord og en køye – og rommet hadde både lys og varme.

Togturen

16. august ble hestene lastet på Alnabru, da hadde deltagerne på forhånd kjørt flis, høyballer og annet som skulle med inn i vognen. Telefax var blitt sendt til alt langs Bergensbanen, ingen skulle ikke vite at det var hest på toget! En mann kunne senere fortelle at han hadde fått hele 11 beskjeder om transportbegivenheten!
Inn i vognen gikk fire hester, fire jenter og en hund, transportkonsulent Dag Skuland og to som hadde fikset fjæringen på vognen. Beregnet ankomst var klokken 03 om natten. Der dukket Amund Eide med en kollega fra Bergen og Omegn Rideklubb opp for å hente hestene – sammen med et gedigent tordenvær, som prellet av på hestene som hadde hatt en god reise over fjellet.
Innledningsbilde:  Anne Cathrine Dobloug  laster hesten Hertug Hans ved retur fra Bergen. Ulriken ses i bakgrunnen. (Foto: Greta Kristoffersen)
X