Treningsverktøy

For å nå våre mål må vi ha en plan. En langsiktig plan, en kortsiktig plan og ikke minst verktøy for å vurdere fremgang i treningen – om planen fungerer.

På denne siden finner du ulike skjemaer som kan brukes for å evaluere deg selv, eller de du er trener for. Både trenere og utøvere kan bruke disse skjemaene i planleggingsfasen.

Treningsplanlegging

I en travel hverdag er det ofte slik at det du planlegger og har faste opplegg på, blir gjennomført. Det som ikke er planlagt, blir lett satt til side og utsatt på ubestemt tid, og spesielt trening blir utsatt: ”Jeg tar det i morgen.” Det lønner seg alltid å legge en plan for hvordan vi skal utnytte tiden. Det gir deg gode vaner for resten av livet. Ved å trykke på knappen under finner dere flere ulike planer som kan brukes i treningshverdagen.

Mental trening

For å bli en god utøver skal man prestere på mange ulike arenaer. Da er det viktig med trygghet i seg selv, og en bred plattform for egen selvfølelse. Selve essensen ved det å være menneske.

Man kan øve seg på å bli sterkere mentalt. På denne måten lærer man å ikke bli forstyrret av andre, eller av ting som skjer rundt omkring.

Memorystick med ulike mentale treningsprogram og avspenningsprogram er nå tilgjengelig for nedlasting: Last ned her

Fysisk trening

Generelle treningsprinsipper er grunnleggende, men for å bli god i en spesiell idrett kan man ikke bare trene generelt.

Her finner du ulike treningsprogrammer som kan brukes i sin helhet eller som inspirasjon i treningshverdag og er relevant til ridning.

Ernæring og kosthold

Når du er bevisst på dine matvaner og spiser riktig i forhold til treninger og konkurranser, kan du i stor grad påvirke din prestasjonsevne. Dette gjelder alle idrettsutøvere, uansett nivå. NRYF Ungdom har stort fokus på kosthold.

Olympiatoppen sine nettsider finner du mye informasjon om kosthold og ernæring for idrettsutøvere.